Sunday, March 25, 2012

tips exam



assalammualaikum first of all, ok entry kali nie aq nak bagi tahu tips untuk final exam or untuk mana mana exam yang seangkatan dengan nya lah. 

first sekali, jangan tiru macam aq yang suka study last minute, bagi aq study last minute memang boleh ingat and dia melekat dalam kepala tapi tak semua orang boleh tiru cara macam aq study kan. so terpulang dekat korang macam mana nak study bagi masuk and terus melekat tapi JANGAN STUDY LAST MINUTE OK :)

second, sebelum study tu, korang kenalah baca doa dulu, doa penerang hati la takkan doa makan lak kan. doa yang korang selalu baca sebelum mulakan kelas masa sekolah rendah or menengah tu, bagi yang dah masuk U tu jangan lupa sudah..

third, korang kena lah alert time cikgu or pensyarah cakap masa kat depan sebab cikgu or pensyarah nie selalu bagi hint tau kalau korang perasan lah, hint apa yang akan keluar dekat dalam exam lah selalunya kan. cikgu or pensyarah nie, doraang akan tekan kan sikit bab bab yang mana penting. selalunya macam tu lah.

fourth, yang kali nie sakit sikit, tapi untuk berjaya korang kenalah buat kan, kejayaan tu untuk diri sendiri jugak ye tak. ok so korang kenalah berhenti dari bermain game, layari internet yang bukan bukan, deactive facebook, twitter, or whatsoever yang boleh buat kan korang lalai dengan benda benda yang macam nie. haa kalau tak nak deactive, korang kenalah kurangkan dari melayan semua tuh.

ok last one, jangan sesekali korang buat perkara perkara yang ibu bapa korang tak suka, nie macam tak dapat berkat dari ibu bapa la. kita nak exam, kenalah ada keberkatan dari orang tua kita. tanpa mereka siapa lah kita dekat dunia nie. so sebelum nak pergi exam, minta berkat dari mereka dahulu. insyaallah anda semua dapat menjawab exam dengan tenang. amin.


bashah ! chaiyok ! gambatte !

ok tuh saje dari aq yang sedang menduduki final exam untuk sem akhir tahun 2. sekian. harap harap dapat membantu anda semua. 

assalammualaikum ;)

No comments: